close icon

Hi! Ben je naar iets op zoek?

Side Logo Side Logo
Voorlichting ยท 2020

Iefke in de klas met haar klasgenoten

KRALINGEN - CROOSWIJK – Iefke (10) heeft het Angelman syndroom. Iefke haar lichaam en hersenen ontwikkelen zich daardoor minder goed. Ze heeft daardoor moeite om dingen te leren. Iefke zit op basisschool Pierre Bayle. Deynisio (10) en Jahlicia (11) zitten bij Iefke in de klas.  Op de pagina van Kinderkrant Jong010 (uitgave september 2020) lees je hun verhaal.

 

Kinderkrant Jong010 biedt de mogelijkheid om het thema 'anders zijn' op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken. Bovendien kunnen kinderen die een beperking hebben of chronisch ziek zijn meer op de voorgrond treden.

Spraakcomputer

 

‘Iefke verstaat en begrijpt wat wij zeggen. Maar ze kan zelf niet praten. Ze reageert op ons door afbeeldingen aan te wijzen in haar praatbroek of op haar spraakcomputer’, vertelt Deynisio. Als Iefke op een afbeelding op haar spraakcomputer klikt, spreekt de computer uit wat je op de afbeelding ziet.

 

Hulp op school


‘Juf Astrid zit iedere schooldag speciaal voor Iefke bij ons in de klas. Juf Astrid zit naast Iefke zodat ze Iefke kan helpen als dat nodig is’, vertelt Jahlicia. Iefke maakt haar opdrachten in de klas samen met juf Astrid. Deynisio: ‘Het is voor Iefke lastig om een pen vast te houden en te schrijven. Ze maakt daarom de meeste opdrachten op een computer.’ Iefke haar klasgenoten helpen haar ook op school. Jahlicia: ‘Ik help haar bijvoorbeeld met het aan- en uittrekken van haar jas en met traplopen.’

 

 

Iefke krijgt hulp van de juf

Iefke laat haar spraakcomputer zien

het praatbord op het schoolplein

Iefke wijst iets aan op het praatbord

Een praatbord op het plein


Jahlicia: ‘Op ons schoolplein hangt een groot praatbord. Op het bord staan verschillende afbeeldingen. Iedere afbeelding beeldt iets uit. Een afbeelding beeldt bijvoorbeeld voetballen uit. Een andere afbeelding beeldt verstoppertje uit. Iefke laat aan ons zien wat zij wil doen door een afbeelding aan te wijzen. Er zijn ook afbeeldingen waarmee Iefke kan laten zien hoe ze zich voelt.’ Deynisio: ‘Ik vind het heel goed dat wij een praatbord hebben op het schoolplein. Het praatbord zorgt ervoor dat Iefke met iedereen kan meespelen. Ieder kind verdient het om mee te spelen.’

 

Leren omgaan met beperkingen


Deynisio: ‘Ik ben heel blij dat Iefke bij mij in de klas zit. Iefke laat zien dat iedereen anders is. Ik vind haar cool. Ik vind het fijn dat ik haar steeds beter leer begrijpen. Ik leer door haar meer begrip te hebben voor mensen met een beperking.’ Jahlicia: ‘Ik heb door Iefke geleerd dat het niet erg is als iemand niet kan praten. Je kunt ook met elkaar communiceren zonder te kunnen praten.’

Gelukkig op school


‘Iefke knikt en glimlacht heel veel. Ik weet daardoor dat ze het fijn vindt bij ons in de klas’, zegt Deynisio. Iefke drukt wat afbeeldingen in op haar spraakcomputer. ‘Ik vind het fijn dat mijn klasgenoten mij helpen. Ik voel me gelukkig op school’, spreekt de computer uit.

Iefke heeft het Angelman syndroom. Dit is een zeer zeldzaam syndroom. In Nederland worden ieder jaar ongeveer 7 kinderen met het Angelman syndroom geboren. Wil je meer informatie over dit syndroom, ga dan naar de website van Vereniging Angelman Syndroom Nederland.

 

Fonds Kind & Handicap heeft elke maand een voorlichtingspagina in de Kinderkrant van Rotterdam, Jong010. De krant wordt op alle basisscholen in Rotterdam verspreid. Hij wordt in de klas besproken en de kinderen nemen hem mee naar huis. In de artikelen die op de pagina van Fonds Kind & Handicap staan kun je de verhalen lezen van kinderen die een chronische ziekte hebben of gehandicapt zijn. Het geeft een inkijkje in een stukje van hun leven, hun hobbies en hoe ze omgaan met hun ziekte. Hiermee hopen we dat andere kinderen meer begrip krijgen voor kinderen die misschien net een beetje anders zijn, maar ook gewoon willen meedoen met de rest!  Lees meer over Jong010 bij de rubriek 'Wat wij doen'.

 

 pay off groen 400x30.jpg

Deel dit artikel: