HILLEGERSBERG-SCHIEBROEK – Nathan (11) heeft autisme en rijdt paard. In de uitgave van januari 2020 van Kinderkrant Jong010, waar Fonds Kind & Handicap elke maand een voorlichtingspagina heeft, vertelt hij zijn verhaal.
‘Ik heb een sociale handicap. Mijn hersenen werken een beetje anders dan bij anderen. Ik heb daardoor moeite met communiceren. Mijn hersenen hebben de tijd nodig om na te denken over wat er wordt gezegd en wat er om mij heen gebeurt. Ik hoor soms bijvoorbeeld wel wat iemand zegt, maar ik begrijp dan niet wat die persoon bedoelt. Mijn handicap zorgt ervoor dat ik het lastig vind om met kinderen te sporten of spelen’, zegt Nathan.
‘Ik zit bijna een jaar op paardrijles bij rijvereniging De Hazelaar. Ik krijg daar 1 keer per week paardrijles. De vereniging is er speciaal voor mensen met een beperking. Heel veel mensen op de vereniging hebben een beperking. Ik heb daardoor het gevoel dat iedereen gelijk is. De leraren kijken niet naar wat je niet kunt. Ze helpen je zodat je alles kunt wat je wilt. Ik vind dat heel fijn’, vertelt Nathan.
‘Ik krijg les van juf Hilde. Zij praat heel rustig tijdens de les. Ze schreeuwt niet en legt duidelijk uit wat we moeten doen. Ze wordt niet boos als een leerling iets niet goed doet. En als iemand iets lastig vindt of niet durft, krijgt hij of zij een andere opdracht. Juf Hilde houdt goed rekening met mij. Ze controleert of ik begrijp wat ze zegt. Ze herhaalt de dingen die ze zegt totdat ik ze begrijp’, zegt Nathan.
De paarden bij ons op de manege zijn bijzonder. Ze worden getraind zodat ze goed kunnen omgaan met mensen met een beperking. De paarden leren bijvoorbeeld om niet te schrikken van een rolstoel. De paarden leren ook om heel goed te luisteren. Ik vind dat fijn. Het geeft mij zelfvertrouwen dat ik kan paardrijden. Ik voel me trots als een paard naar mij luistert', legt Nathan uit.
Nathan: ‘Paarden zijn een soort vrienden voor mij. Ik vind paarden heel lief. Ik voel me blij en rustig als ik in de buurt van paarden ben. Flip is mijn lievelingspaard op de manege. Ik rijd graag op Flip. Flip is een paard dat soms niet zo goed begrijpt wat hij moet doen. Hij heeft iemand nodig die rustig blijft. Ik blijf rustig. Flip is daardoor heel kalm bij mij terwijl hij bij andere kinderen vaak lastig doet. Ik weet daardoor dat hij zich fijn voelt bij mij.’
Ik kan met Flip stappen, draven en galopperen. Ik vind het heel leuk om met Flip te galopperen. Ik ga dan zo hard dat het voelt alsof ik in een soort attractie zit. Ik galoppeer met Flip aan een longeerlijn. Een longeerlijn is een lange lijn. Juf Hilde houdt de lijn vast. Flip zit aan de lijn vast. Hij loopt rondjes om juf hilde heen. Juf Hilde kan mij met de lijn een beetje helpen om Flip harder en zachter te laten gaan', legt Nathan uit.
Deel dit artikel: