close icon

Hi! Ben je naar iets op zoek?

Side Logo Side Logo
Voorlichting ยท 2022

ROTTERDAM – Dya (13): ‘Ik heb een spierziekte en een kromme rug. Ik ben met deze beperkingen geboren. Ik vind het niet erg. Ik ben het gewend. Ik voel me altijd vrolijk. Ik kan niet lopen. Ik zit daarom in een elektrische rolstoel. Ik kan met mijn rolstoel zonder hulp zelf bewegen.’ 

 

Tekst Suzanne Huig

Foto's Peter Snaterse

 

Dya: ‘Mijn spierziekte zorgt ervoor dat sommige gewrichten in een verkeerde stand staan. De spierziekte zorgt er ook voor dat mijn spieren zwak en stijf zijn. Mijn moeder helpt mij iedere ochtend met mezelf wassen en aankleden. Ze tilt mij daarna in mijn elektrische rolstoel. Ik zit heel de dag in mijn elektrische rolstoel. Ik ben daar heel blij mee. Ik kan vanuit mijn rolstoel bijna alles zelf doen.’

Dya (600 x 400 px) regulier (5).png

Iedereen heeft een beperking


‘Ik zit op Mytylschool De Brug. Dat is een school voor kinderen met een beperking. Alle leerlingen op Mytylschool De Brug hebben een beperking. Ik vind het fijn dat iedereen bij mij op school een beperking heeft. Ik word daardoor op school niet raar aangekeken door leerlingen. Alle leerlingen zijn gewend aan beperkingen. Dat vind ik fijn’, legt Dya uit.

Hulp op school 

 

Mytylschool De Brug heeft allerlei hulpmiddelen om leerlingen te helpen met de dingen die ze moeilijk vinden. In de toilet hangt bijvoorbeeld een tillift. Ik kan met die lift uit mijn rolstoel worden getild om naar het toilet te gaan. Iedere klas heeft een assistente. De assistentie helpt leerlingen bijvoorbeeld door spullen aan te geven. Ik vind het fijn dat er op school altijd iemand in de buurt is die mij kan helpen. Maar ik wil de dingen die ik zelf kan gewoon zelf doen’, zegt Dya.

Therapie op school


Dya: ‘Ik krijg op school verschillende therapieën. Ik krijg iedere week ergotherapie, fysiotherapie en ademhalingstherapie. Ik leer bij ergotherapie nieuwe dingen. Ik leer bijvoorbeeld hoe ik zoveel mogelijk kan doen vanuit mijn rolstoel. Ik doe bij fysiotherapie oefeningen om mijn spieren sterker te maken. Ik krijg ademhalingstherapie om mijn longen sterker te maken. Ik maak muziek tijdens de ademhalingstherapie.’

 

Muziek maken


‘Ik speel tijdens de ademhalingstherapie op een magic flute. De magic flute is een fluit. Ik maak muziek met de fluit door te blazen en mijn hoofd te bewegen. Ik beweeg met mijn hoofd omhoog als ik een hoge toon wil fluiten. Ik beweeg met mijn hoofd naar beneden als ik een lage toon wil fluiten. Ik vind het heel leuk dat ik op deze manier een instrument kan bespelen. Ik voel me blij als ik muziek maak. Ik heb door dit instrument ontdekt dat iedereen muziek kan maken. Het maakt niet uit welke beperking je hebt. Iedereen kan meedoen’, vertelt Dya.

Dya regulier  (600 x 550 px) (1).png

Fonds Kind & Handicap heeft elke maand een voorlichtingspagina in de Kinderkrant van Rotterdam, Jong010.

De krant wordt op alle basisscholen in Rotterdam verspreid. Hij wordt in de klas besproken en de kinderen nemen hem mee naar huis.

In de artikelen die op de pagina van Fonds Kind & Handicap staan kun je de verhalen lezen van kinderen die een chronische ziekte hebben of gehandicapt zijn. Het geeft een inkijkje in een stukje van hun leven, hun hobbies en hoe ze omgaan met hun ziekte.

Hiermee hopen we dat andere kinderen meer begrip krijgen voor kinderen die misschien net een beetje anders zijn, maar ook gewoon willen meedoen met de rest! 

We laten ook graag de brussen aan het woord. Brussen of brusjes zijn de broers en zussen van een kind (of volwassene) met een beperking. Zij ervaren in het dagelijks leven ook de gevolgen van de aandoening of beperking van hun broer of zus.

Lees meer over Jong010 bij de rubriek 'Wat wij doen'.

Dya (400 x 600 px).png

Deel dit artikel: