Tekst: Suzanne Huig
Foto's: Peter Snaterse
‘Mijn hersenen zorgen ervoor dat ik soms dingen doe zonder eerst na te denken. Ik zeg bijvoorbeeld ineens iets of ik zwaai ineens met mijn armen. Ik kan me dan even niet beheersen’, zegt Rovano.
‘Ik heb thuis een duidelijk schema. Ik vind het heel fijn om een duidelijk schema te hebben. Ik weet door het schema precies wat ik wanneer moet doen. Ik voel me daardoor rustiger in mijn hoofd. Ik sta bijvoorbeeld iedere dag om 07:00 uur op. Ik kleed me dan eerst aan. Ik eet en drink daarna’, vertelt Rovano.
Rovano: ‘Ik zit op basisschool Instituut Meester Schats Zuid. Ik zat tot vorig jaar op een andere school. Ik vond het lastig om mij op die school te gedragen. Ik kon me niet goed concentreren. Ik hield me daardoor niet aan de regels. Ik kreeg daardoor vaak straf. Ik zit op basisschool Instituut Meester Schats Zuid met 13 andere leerlingen in een klas. Ik kan me goed concentreren doordat ik met weinig kinderen in een klas zit. Ik voel me fijn op basisschool Instituut Meester Schats Zuid.’
‘Basisschool Instituut Meester Schats Zuid heeft heel duidelijke schoolregels. Ik vind dat fijn. Ik weet daardoor goed wat de leraren
van mij verwachten en wat er op een dag gaat gebeuren. Ik kan me daardoor beter gedragen. Ik krijg bijna nooit straf op school’, vertelt Rovano.
Rovano: ‘De leraren van basisschool Instituut Meester Schats Zuid begrijpen mij. Ze begrijpen bijvoorbeeld dat ik soms even wil lezen om rustig te worden. Ik mag daarom soms bijvoorbeeld in mijn stripboek lezen om even te ontspannen. De leraren zorgen er ook voor dat ik soms even kan bewegen. Ik mag soms bijvoorbeeld tuinieren op school. Ik kan dan even mijn energie kwijt. Ik kan me daarna weer goed concentreren.’
Deel dit artikel: